والدین باید به چه علایمی در کودک خود در مورد ابتلا به دیابت توجه کنند؟

13مارس 2020- به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، موارد ابتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 در بین افرادی در سن 20 و پایین تر در حال افزایش است. دکتر Ana Creo، متخصص غدد درون ریز کودکان در کلینیک مایو، در مورد علایمی از ابتلای کودکان به دیابت نوع 1 و 2 توضیحاتی را برای آگاهی والدین ارائه نموده است.

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در بین کودکان و نوجوانان است.دکتر Creo می گوید: در حال حاضر تعداد بیشتری کودک مبتلا به دیابت نوع 1 در مقابل دیابت نوع 2 وجود دارد، اما نرخ هر دو در حال افزایش است. به طور کلی، چاقی در کودکان رو به افزایش است، که به طور قطع این یکی از دلایل افزایش ابتلای کودکان به دیابت نوع 2 است. در مورد دیابت نوع 1 نیز می توان به این موضوع اشاره کرد که به طور کلی بیماری های خود ایمنی در کودکان در حال افزایش است.

جوانانی که به دیابت مبتلا می شوند در طول زندگی خود بیشتر در معرض خطر چالش های سلامتی هستند. توانایی تشخیص علائم و نشانه های بیماری می تواند به تشخیص زودتر و در نهایت شانس نتایج بهتر کمک کند. دکتر Creo توضیح داد که والدین باید از علایم این بیماری آگاه باشند و به دقت و بطور مداوم وجود این علایم را در کودکان خود چک کنند.

وی گفت: اگر من دو مورد از  این علائم را بخواهم انتخاب كنم كه برای دیابت اهمیت بیشتری دارند، ادرار مکرر و تشنگی واقعا شدید است. بعضی اوقات بچه ها ممکن است دچار کاهش وزن شوند، زیرا آنها قادر به ذخیره ی مواد مغذی از آنچه می خورند، بدون وجود انسولین نیستند. دکتر Creo می گوید: کاهش وزن نیز می تواند یکی دیگر از این ویژگی ها باشد.

علائم دیابت نوع 1 در جوانان به سرعت پیشرفت می کند. در حالی که، علائم دیابت نوع 2 در طول زمان ایجاد می شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-03-mayo-clinic-minute-child-diabetes.html